27. ledna 2017

Video z Olomouce

Mno, takže video z Olomouce se úplně nepovedlo. Ukázalo se, že k vytvoření smysluplné kompilace to chce mít již nějaký plán před natáčením. Navíc teď nemám moc času se editací videa zabývat. Díky radě promogáčů jsem si stáhl dost kvalitní software na editování videií, ale i tak to není snadné, Zatím umím:

  1. Skládat víc videi za sebe
  2. Zrychlit video
  3. Změnit audio track
  4. Vložit text do videa

Mám problémy se správným nastavením renderování. Buď je video moc velké nebo nekvalitní. Navíc na prvních 30s jsem použil techniku stabilizace obrazu, která fungovala dobře, ale při rendrování pro internet se to celé rozbilo :(... Takže prvních 30s raději přeskočte.
Jsem docela negativní, ale ve videu je kvalitní hudba a lidi, kteří na turnaji nebyli určitě pochytí příjemnou atmosféru.

Časem sem nebo jako vlastní článek ještě přidám rozhovor s promogo.
Enjoy 😎: video z Olomouce



9. ledna 2017

Jak se učí go v zemi železných hůlek

První příspěvek nového blogera by měl být čtivý a zajímavý ... psát o své dovolené nikoho z pravidla nezajímá.

Přes léto jsem měl to štěstí jet se podívat do Jižní Koreje. Cílem této návštěvy nebyl turnaj, ale projekt pro "Foreign Baduk Instructors". Byl to projekt za účelem ukázat nám, jak se go učí v Koreji. První čtyři dny byly určené studiu technik učení go, další 4 dny pak cestování a "Korea Culture Experience". Na pobyt mám řadu dobrých vzpomínek: ztracený Francouz v Seoulu, prohra o 0.5 s Kim Ji Seokem nebo na majitele našeho oblíbeného baru a jeho cool korejskou hudbu. Tyhle příběhy rozhodně stojí za to, tak se mě na ně příležitostně zeptejte. 😜

Byli jsme ubytováni na půdě Myongji University. V době naší návštěvy nám tvrdili, že jsou jediná univerzita na světě, kde je možné studovat "baduk". Tuším, že je možné dosáhnout až titulu PhD. Pro ty, které to zajímá, doporučuji mrknout na jejich stránky.

Musím říct, že na nás byli dobře připraveni. Hned po příjezdu jsme dostali studijní materiály mezi nimiž byl i "2016 Foreign Baduk Instructor Textbook", což byly (jsou?) 200 stránková skripta k našim nadcházejícím lekcím. Mám je doma - rád zapůjčím.

Oficiální program můžete vidět níže - schedule byl opravdu "very busy".

Jak vidíte lekce byly různé. Mé povídání není chronologické, ale seřazené od informací pro "casual" čtenáře, až po čtenáře jež se opravdu chce něco dozvědět o učení. Dějiny go a baduk technique theory bohužel nestojí ani za zmínku.


Zajímavosti
Zajímavosti:
o Koreji:

  • Mají 1500 učitelů go. (učitel go = člověk, který vede skupinové lekce (většinou to není profesionál))
    • 1500!!
  • Dva televizní kanály (druhý je relativně nový).
  • Časopis o go, který je možné zakoupit v (téměř) jakémkoli tabáku.
  • Mají řadu škol pro nadané děti. Před naší výpravou machrovali, že nejtalentovanější z jejich nejmladších dětí (cca 6-7 let), se dostanou na danovou třídu za 3 měsíce, průměr je 6 měsíců. (K. která byla nedávno v Koreji taky, tuto informaci zpochybňuje). 
  • Mají fantastický materiál na učení a propagování go (obzvláště pro děti). Zfilmované příběhy  o go, goistické písničky na youtube, které zpívají s nejmenšími goisty.
    • Měli napřiklad časopisy typu "Mateřídouška", ve kterých si děti mohly vybarvovat goistické náměty nebo kolem rybiček v jezírku nalepovat (na jejich svobody) rybářské sítě.

Od jiných účastníků:
  • V Mexiku mají maníka, který je placený mexickým státem, aby se staral a šířil go.


Jak vysvětlovat pravidla
Jak vysvětlovat pravidla:
Lekce z baduk education practice od Yeon Woo Cho, kterou znáte z Liberce, sloužily především k výměně zkušeností mezi účastníky. Zásadní otázky byly: 
  • Učit všechny pravidla (území) nebo začít atari go?
    • Více méně se všichni shodli na tom, že je dobré začít s atari go. Naznačte, že to je jenom na rozehřátí a nechte je hrát. Později (pokud (až?) budou mít chuť) vysvětlete území. Váš cíl by měla být především zábava hráčů. Správné pochopení go pravidel je až druhotné.
  • Vysvětlovat dvě oči?
    • Z diskuse vyplynulo, že asi není vhodné ze začátku hned vysvětlovat dvě oči. Pokud se vás na to výslovně zeptají ("a on mi teda klidně může zahrát sem?" (a nestačí vysvětlení "no jo, ale podívej on tě tu vždycky dokáže sebrat.. to by ten tvůj musel být Rambo, aby uspěl mezi tolika nepřáteli"), tak jim to ukažte. Jinak bývá lepší vysvětlit dvě oči až během hry (ne nutně první). Já si myslím, že pokud umíte vysvětlit dvě oči rychle a elegantně, tak klidně můžete (ale rozhodně to nedoporučuji). Hlavně by to nemělo skřípat :)
  • Vysvětlovat schody?
    • Zbytečné. Já to většinou učím holky, ale moc na to neletí :(.
  • Vysvětlovat ko?
    • Nikdy. Jednak je to pro začátečníky mega složitě na pochopení, druhak mají hráči velikou radost z toho, když ko objeví sami (myslí si, že rozbili hru) a začnou to vybírat dokola. Až uvidíte, že se zacyklili, tak jim do toho nemluvte. Počkejte, až se vás na to sami zeptají. 

Jak vysvětlovat svobody ala BADUK ARTIST (s audiem):

Myšlenka, která mě nejvíce zaujala, byla od kanadského reprezentanta. V poslední době začal experimentovat s tím, že začátečníky učí čínská pravidla. Kdo zahraje více kamenů vyhrává. Výhoda toho zasvěcení je, že stačí vysvětlit pojem svobod. Území ani dvě oči vysvětlovat nemusíte, protože to vyplyne ze hry. Hráči budou hrát do svého území tak dlouho, až se skupinky bez očí vyberou atd. Pokud se tuto techniku někdo pokusí použít, tak sem napište, jak to dopadlo.

Shrnutí: I když má go snadná pravidla, je pro nováčka velice obtížné se na gobanu zorientovat. Nekomplikujte mu to tedy termíny, které nezná (atari, průsečík, dvě oči). Důležité je, aby si hru co nejdříve vyzkoušeli - ideální je začít atari go.


BADUK ARTIST - učení dětí
Jakým způsobem učit děti - BADUK ARTIST - my new idol!
Ve čtvrtek ráno jsme měli mít lekci s názvem Baduk Human Nature (BHD). Tou dobou mi pobyt začínal lézt na nervy. Nepřišlo mi, že bych se naučil něco užitečného a způsob výběru účastníků z jiných zemí (někteří go nikdy neučili) způsobil, že diskuze občas vázla. Mému rozpoložení nikterak nepomohl fakt, že v textbooku k BHD nebyl žádný text, pouze děsivé slajdy k přednášce. Dva příklady tady uvedu:

1. slide: Titulek: True Love. Text pod titulkem: Share the Soul, Give and Give, Emphaty Feeling

x. slide: Titulek: Communication. Text pod titulkem: Enjoy BADUK with friends - Have a communication while playing go with parent, grand parents, relatives.

Zkrátka to vypadalo hrůzostrašně... další žvásty. Naštěstí se ukázalo, že se nemá soudit ani podle obsahu.

S. G. Lee (samozvaný Baduk Artist), přišel včas. Zdálo se, že neměl se vstáváním problém, protože nejspíš šel rovnou z hospody. Měl pokrčený oblek, rozcuchané vlasy a kruhy pod očima. Vypadal dost podobně jako Bróňa v neděli ráno na turnaji v Plzni. Tedy až na to sako. Jelikož se ještě všichni nesešli a potřeboval se udržet v bdělém stavu, sedl si za počítač a začal pouštět nějaký korejský hip hop. Přitáhnutí hudbou, si zbylí opozdilci posedali do lavic. Baduk Artist otevřel na počítači svou prezentaci, došel na konec místnosti aby zhasl světla, nasadil si sluneční brýle, vytáhl mikrofón a spustil.
To co následovalo je opravdu těžké popsat slovy. Prezentace obsahovala hodně hudby, řadu animací plných výbuchů a nějakou go tématiku - tygři a prasátka se na gobanu snažili navzájem sníst. Do toho všeho baduk artist s mikrofónem vykládal, křičel, rapoval... "YEEES, eat the PIIIIG". Byl to neskutečný zážitek. Všichni se smáli.
Po této show pustil pomalou smutnou hudbu a pověděl nám svůj příběh. Go objevil příliš pozdě - v jedenácti letech - když této zálibě propadl (a dosáhl 1kyu), tak mu rodiče zakázali stát se inseiem - nebylo to pro něj perspektivní. Dostudoval střední školu, ale nepovedly se mu nějaké zkoušky a tak nešel na univerzitu. Musel se zamyslet nad svou budoucností a uvědomil si, že ze všeho nejraději má go. Protože už byl příliš starý stát se silným hráčem, vydal se na kariéru učení se zaměřením na děti. Začal jezdit na dětské tábory a pečlivě si připravoval lekce - tak aby byly pro děti co možná nejzábavnější. Po nějakém čase se jeho lekce stávaly čím dál oblíbenější a začal se starat o větší akce. Ukázal nám video z dětského turnaje v obří tělocvičně, odhadem tam mohlo být 500 dětí (rodiče na tribunách). Mluvil do mikrofónu a obyčejně tak neklidní mrňousové (6-10 let) mu vyseli na rtech. Po určitém čase si uvědomil, že by se měl zlepšit i ve svém vlastním umění a studoval, až dosáhl 9. dan na tygem go serveru.

Veškerý svůj go materiál nosí na flešce. Je na ní asi 20 složek (rozdělení dle věku, třídy a typu), každá má spoustu podsložek. Nejsou tam pouze go pozice, ale např. i hudba do pozadí nebo různé animace. Nikdy jsem neviděl nikoho se ani blížit jeho připravenosti.

Jeho přednáška měla 14 bodů:
Imaginative power • Creative talent • Concentration • Problem-solving capability • Introspection • Empathy • Consideration • Honesty • Responsibility • Etiquette • Communication • Cooperation • Harmony • Respect.

Tyto body se snaží děti naučit, ale tento článek už je příliš dlouhý na podrobný rozbor.

Naučil nás taky některé zábavné variace go, které můžete vyzkoušet:
  • Magic move - Každý hráč napíše na kus papíru go-kouzlo. Když budete mít v partii problémy, tak se můžete přihlásit a jedno kouzlo si náhodně vytáhnout. Kouzla jsou např.: vyměňte si barvy, odeber soupeři všechny kameny na první lince, umísti tvé kameny na všechny volné hvězdy... záleží jenom na nápaditosti hráčů. Zkoušel jsem magic move na go soustředení a myslím, že se to líbilo i dospělákům. 
  • Rotační go - Rozdělíte žáky do dvou týmů, spárujete je vždy jeden na jednoho a necháte je hrát proti sobě. Po určité době všechny hry zastavíte, jeden tým se zvedne a každý hráč se posune o jednu desku (přichází tedy k nové partii). Týmy rotují na střídačku. Je dobré pravidla hry nevysvětlit. První překvapení, když najednou musíte opustit svou hru, je přínosné.
  • Dva týmy - Občas je potřeba mít přednášku na téma fuseki, life and death atd. Většinou je to pro děti, které si chtějí hrát s kamínky, hrozná otrava. Pro udržení pozornosti je dobré děti (ale funguje to i u dospělých) rozdělit do dvou týmů a za každou správnou odpověď dát kapitánovi týmu určitý počet kamenů (bodů). Hra může mít víc kol a mít připravenou nějakou odměnu není od věci. V Koreji dávají často čokoládu nebo bonbóny.
Jak řešit problémy ala BADUK ARTIST (s audiem) a lame trikem 😂:



Baduk Education Theory
Baduk Education Theory:
Tato lekce byla velice teoretická. Rozebírala se a definovala se tuna velice neužitečných věcí, ale bylo zde i pár zajímavých myšlenek, které jsem vám vypíchl. Mnohé z nich vám jsou určitě známé, ale chci, aby zde zazněly:
  1. Být dobrý hráč neznamená být dobrý učitel.
    1. Tato známá pravda je na zamyšlení spíše pro mě, jakožto organizátora go soustředění. Naše rozložení učitelů se odvíjí především od tříd a ne od schopnosti učit. Schopnost učit je těžká kvantifikovat, ale myslím si, že tento bod stojí za zvážení.
    2. Být dobrý učitel vyžaduje především hodně empatie a schopnost podat žákovi informace ve správnou dobu a ve správné formě.
  2. Stanovení cíle.
    1. V go se lze velice jednoduše zamotat. Pro žáka je často velice obtížné pochopit vágní koncepty, které učitel chrlí. Proto je dobré mít vždy v pozadí vizi toho, co chce předat. 
    2. Stanovení cíle je dle mého názoru opravdu důležitá věc a mnohým učitelům může pomoct. Cíle můžou být globální: "po absolvování mého go kurzu chci aby byly žáci schopni sami odehrát partii na 9*9" - tyto cíle si (snad) všichni dávají, ale i lokální: teď se na této lekci pokusím svému studentovi vysvětlit směr hry. Když potom učitel rozebírá partie žáka a drží se této myšlenky, bude v komentování opomíjet chyby v propočtu a zaměří se na chyby ve směru. 
  3.  Hodnocení výsledků
    1. Pokud se mi nedaří dosahovat mých cílů, tak se musím zamyslet nad svými metodami a zkusit je změnit.
  4.  Case learning technique vs ASPIRE model.
    • Jde o dva odlišné přístupy. V textbooku kritizovali Case Learning a fandili ASPIRE.
    • Case learning (standartní přístup) znáte velice věrně z většiny knížek o go: situace na gobanu, černý je na tahu a má najít největší tah. Touto metodou se (dle autorů) žák učí nové techniky, které jsou snadné na zapamatování a baví ho. Technik je v go bohužel příliš mnoho, takže to není vždy efektivní přístup.
    • ASPIRE (Analyze the situation, Set the strategic goal, Presume possible moves, Identify most plausible moves, Reason the future event, Evaluate the result) je technika, která se soustředí na naučení žáka Problem Solving proces. Místo náhodného prohledávání gobanu by se měl žák naučit zanalyzovat situaci, stanovit si cíl, dle cíle vybrat hrst možných tahů, rozpoznat ty nejlepší, tyto vybrané analyzovat a odhadnout jejich výsledek. 
    • Myslím, že většině z vás to přijde jako pěkná blbost, ale myšlenka, že učíme studenty dobré tahy, ale ne jak přijít na dobré tahy je pravdivá. Určitě je dobré se občas zastavit a ukázat, jak jste na tah přišel a pak nechat studenta tento proces při různých okolnostech předvádět. Jeden učitel ze severu Moravy má myslím tuto metodu zmáknutou a jeho studenti se zlepšují rychle.
  5.  Učení pomocí přísloví...
    • ...je dobrý nápad. Přísloví většinou platí a snadno se pamatují.

V tomto článku jsem musel řadu bodů zkrátit a vynechat...bohužel i tak je pekelně dlouhý. Rád se pokusím odpovědět na dotazy v komentářích. Příští článek bude zábavnější - snad seženu kameru a něco natočím na turnaji v Olomouci :).

Fotka s Kimem: